نمونه سوالات پرسشنامه نظرسنجی مشتری

بیشتر شرکت‌های بزرگ و موفق دنیا در تلاشند که بیش از هر زمان دیگری مشتریان را در مرکز استراتژی‌های خود قرار دهند. اما همه باید بدانند که ما در عصری زندگی می‌کنیم که افراد با هجوم اطلاعات در دنیای اینترنت مواجهند و به همین دلیل تقریبا دانش و آگاهیشان نسبت به همه مسائل بسیار افزایش یافته است. پس فقط شرکت‌هایی که روی مشتریان تمرکز زیادی کنند و در مرکزی‌ترین استراتژی‌های خود به نیازهای آنان پاسخ دهند به موفقیت نزدیک می‌شوند.

اندی تیلور، مدیر ارشد اجرایی هولدینگ اینترپرایز می‌گوید: «وفاداری کلید رشد سودآور است.» در حالی‌که بسیاری از شرکت‌ها برای وفادار کردن مشتریان به برندشان برنامه‌ای ندارند و حتی آن را اندازه هم نمی‌گیرند، شرکت‌های موفق می‌دانند که اندازه‌گیری رضایت مشتری، دسته بندی مشتریان و وفاداری مشتری یکی از واجب‌ترین قوانین طلایی کسب‌وکارها به حساب می‌آید.

سوالات نظرسنجی مشتری که در مکانیسم بازخوردگیری سیستماتیک از مشتریان تحت قالب پرسشنامه رضایت سنجی مشتری پرسیده می‌شود، به مدیران اجرایی و منابع انسانی کمک می‌کند برای وفادار کردن مشتریان و افزایش رضایت آن‌ها تصمیمات بهتری بگیرند و مرتبا بتوانند کسب‌وکارشان را در مرکزیت بازار با محوریت پیشرانه مشتریان راضی به پیش ببرند.

در این مقاله قصد داریم نحوه پرسیدن سوالات نظرسنجی مشتریان را بررسی کنیم و راهکار پرسیدن سوالات بهتر از طریق هرم انتظارات مشتری را بگوئیم.

هرم انتظارات مشتری چیست؟
نتایج مطالعه‌ای که در کتاب «در وهله اول، تمام قوانین را زیر پا بگذارید!» توسط موسسه گالوپ منتشر شده است، هرم چهار سطحی انتظار مشتریان را توصیف می‌کند که در مطالعات رضایت‌سنجی مشتریان باید به آن توجه کرد. به تدریج که ارتباط نزدیک‌تری با مشتری شکل می‌گیرد انتظارات وی بیشتر می‌شود. به عبارت دیگر برای افزایش رضایت مشتری، سازمان‌ها باید بر هر چهار سطح هرم انتظارات تمرکز کنند.

سطح اول، صحت (Accuracy): اگر نتوانید آن‌چه را مشتری می‌خواهد در زمان درست به وی ارائه دهید، طبیعتا گزینه اول مشتری نخواهید بود. آن‌ها از هتل انتظار دارند که همان اتاقی را به آن‌ها بدهد که رزرو کرده‌اند. اصلا مهم نیست که مشتریانتان چقدر مهربان هستند، اگر برند شما نتواند هر آن‌چه که مشتری می‌خواهد را به او بدهد، بسیار زود شکست خواهد خورد.

سطح دوم، در دسترس بودن (Availability): بعد از خرید، مشتری باید حس کند که شما در دسترس هستید. مشتریان دوست دارند که شعبه‌های مختلف یک هتل را در شهرهای دیگر هم ببینند. آن‌ها دوست دارند که شما ۲۴ ساعت روز برایشان پشتیبانی فراهم کنید. آن‌ها انتظار دارند که رستوران مورد علاقه‌شان پارکینگ داشته باشد. مشتریان نیز راغب‌ترند که از شرکت‌هایی خرید کنند که بیشتر در دسترس باشند.

سطح سوم، مشارکت (Partnership): فراتر از صرفا تولید و تحویل محصول، مشتری باید اطمینان یابد شما نیازهای وی را درک می‌کنید و ارتباط مداوم و شخصی‌شده با او دارید. آن‌ها دوست دارند که حرف‌ها و شکایت‌ها و نظراتشان را بشنوید. شرکت‌هایی که از همه لحاظ مشتریانشان را درک می‌کنند و می‌توانند با کفش‌های آن‌ها راه بروند، رضایت مشتریان را بیشتر جلب می‌کنند و یک قدم از رقبای خود جلوترند.

شما می‌توانید برای ثبت نظرات مشتریان و افزایش مشارکت آن‌ها با استفاده از فرم نظرسنجی آنلاین و فعال‌سازی سیستم وب هوک پرس لاین، بازخورد مشتریان را بگیرید و آن را مستقیما به بخش مربوط ارسال کنید.

سطح چهارم، راهنمایی (Advice): پیشرفته‌ترین سطح انتظار مشتریان زمانی به وجود می‌آید که به دنبال راهنمایی هستند. مشتریان انتظار دارند از شما نحوه استفاده از محصول را یاد بگیرند و محصول تاثیر مشخصی در کسب‌و‌کار یا زندگی آن‌ها بگذارد. آن‌ها زمانی بیشتر با برند احساس نزدیکی می‌کنند که بتوانند چیزی از شما بیاموزند.